środa, 2 listopada 2016

RÓŻANO-MALINOWA SZARLOTKA


Szarlotki nigdy się mi nie znudzą. Zaraz obok sernika jest to moje ulubione ciasto. Można zrobić ją na tysiące sposobów. Uwielbiam kombinować z różnymi połączeniami smaków w ciastach z jabłkami.
Jakiś czas temu zakupiłam butelkę wody różanej. Stała sobie zapomniana w głębi szafki bo nie bardzo wiedziałam do jakiego wypieku jej użyć.
Jak to bywa na jesieni jabłek stale mam nadmiar. Nadszedł więc czas na szarlotkę. Przypomniałam sobie o wodzie różanej i postanowiłam zaryzykować dodając ją do wypieku.Żeby była całkiem inna niż zwykle do ciasta dodałam maliny a jabłka kryją się pod bezowo-budyniową,malinową pierzynką z dodatkiem malin.
Szarlotka jest bardzo smaczna. Aromat i smak róży jest bardzo subtelny. Wody dodałam całkiem sporo i trochę obawiałam się czy nie będzie zbytnio dominować smakiem,jednak moje obawy były bezpodstawne.

SKŁADNIKI

(blaszka 25/30 cm)

ciasto:
-120 gram mąki kukurydzianej
-60 gram skrobi z tapioki(można zastąpić ziemniaczaną)
-płaska łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
-2 łyżki płynnego słodziku
-4 łyżki wody różanej
-40 gram masła(używam takie o zmniejszonej zawartości tłuszczu)
-1 jajko rozmiar L

masa jabłkowa:
-600 gram jabłek(waga bez skórek o ogryzków)
-2 płaskie łyżeczki cynamonu
-łyżka wody różanej
-20 gram budyniu waniliowego w proszku lub skrobii

pianka:
-5 białek jaj
-2 łyżki płynnego słodziku
-łyżka wody różanej
-mały kubek jogurtu naturalnego(180 gram)
-opakowanie(40 gram budyniu malinowego bez cukru)

dodatkowo:
-200 gram malin(mrożonych)

SPOSÓB WYKONANIA


Mąki wymieszać z proszkiem do pieczenia. Dodać pokrojone masło,słodzik,jajko i wodę różaną,zagnieść ciasto(w razie potrzeby można dolać odrobinę wody)Owinąć je folią i umieścić w lodówce na minimum jedną godzinę.
Jabłka zetrzeć na tarce o drobnych oczkach,umieścić na patelni,podlać kilkoma łyżkami wody,posypać cynamonem i dusić do miękkości i odparowania. Do gorących jabłek dodać wodę różaną,cynamon i proszek budyniowy lub skrobię. Wymieszać dokładnie(jeśli mamy bardzo kwaśne jabłka możemy dodatkowo je osłodzić)

Ciastem wylepić dno i boki posmarowanej tłuszczem blaszki,nakłuć widelcem. 


Podpiec w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez 15 minut.
Na spód wyłożyć jabłka.


Jogurt wymieszać ze słodzikiem i wodą różaną. Białka ubić mikserem na bardzo sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać po łyżce jogurt.Do ubitej masy wsypać budyń i zmiksować krótko.


Pianę wyłożyć na jabłka,poukładać maliny.


Piec przez 35-40 minut. Jeśli piana zbyt szybko się rumieni przykryć blaszkę folią aluminiową.
Kroić po całkowitym wystudzeniu.

Ciasto podzieliłam na 16 porcji.Jedna z nich posiada:
106 kalorii
3,1 gram białka
2,3 gram tłuszczu
19,35 gram węglowodanów




1 komentarz: