środa, 30 listopada 2016

MURZYNEK Z MĄKI TEFF

MURZYNEK Z MĄKI TEFF


Słyszeliście o zbożu o nazwie TEFF?
Po naszemu to miłka abisyńska lub trawa abisyńska. Bezglutenowe zboże które naturalnie rośnie i uprawia się w Afryce.
Brak glutenu, co ważne jest dla wielu osób to nie jedyna zaleta tefu. Na tle innych zbóż wyróżnia się ono także bardzo dużą zawartością błonnika, witamin i minerałów.
Zboże mało znane ale dość łatwo dostępne w sklepach ze zdrową żywnością w formie płatków czy mąki.
To jedna z mąk której do tej pory nie próbowałam.
Wg. opisów które znalazłam miewa różne kolory. Od kremowego, poprzez czerwony do brunatnego oraz lekko orzechowy smak i aromat. Nadaje się do pieczenia ciast, chleba czy nawet naleśników. W zasadzie można ją stosować do wszystkich potraw w których używa się mąki.
Syn ostatnio przed pójściem spać zamarzył sobie murzynka. Takiego jak piecze babcia....
Hmmm... Oczywiście ciasta mojej mamy są bardzo smaczne i tego nie da się nie potwierdzić, gorzej ze stroną zdrowotną.
Wolałabym jednak żeby moje dzieci zajadały się nie tylko domowymi ale też choć trochę zdrowymi wypiekami.
Zrobiłam przegląd szafki z mąkami i od razu rzuciła się mi w oczy nie zaczęta jeszcze teff. Nadałam jej więc miano produktu podstawowego.
Co jeszcze potrzeba do murzynka?
Cukier lub inne slodzidło. Wypiek skierowany dla dzieci więc cukier kokosowy jako wartościowszy zamiennik.
Kakao. Puszka świeżo wypełniona.
Jajka. Na szczęście są zawsze w naszej lodówce.
Niestety okazało się że nie ma w niej ani kropli mleka, jogurtu czy nawet serka.
Postanowiłam jednak że mimo wszystko,  z nabiałem czy bez murzynek dziś będzie. Zaryzykowałam z wodą i udał się znakomicie 😊
Mąka wg.mnie ma całkiem neutralny smak. Charakteru i smaku temu prostemu ciastu nadaje cukier kokosowy który wzbogaca je w karmelową nutę, spora ilość kakao w połączeniu z naturalnie ciemną mąką sprawia że jest ono ciemnobrązowe a mimo pieczenia na wodzie bardzo ładnie wyrosło.
Jest niezbyt słodkie więc jeśli ktoś preferuje bardziej słodkie wypieki powinien zwiększyć ilość cukru.
Nam po obfitym oprószeniu ksylitolem w pudrze słodycz wystarczyła.
Murzynek świetny dla osób na diecie bezmlecznej i bezglutenowej pod warunkiem że kupimy kakao nie zanieczyszczone nim i dla dzieci które kochają takie proste, suche ciasta.

SKŁADNIKI

(mała keksówka-użyłam jednorazowej)

- 230 gram mąki z teff
- 3 jaja rozmiar L
- 300 ml wody
- 100 gram cukru kokosowego(można zastąpić nierafinowanym cukrem trzcinowym)
- 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
- 40 gram kakao

SPOSÓB WYKONANIA


Piekarnik nagrzewamy do 170 stopni.
Jajka mieszamy z wodą za pomocą trzepaczki, wsypujemy cukier i przesianą mąkę z kakao i proszkiem do pieczenia.
Dokładnie wymieszaną masę przlewamy do formy.
Pieczemy około 50 minut lub trochę krócej do suchego patyczka.  Po 30 minutach przykrywamy ciasto folią aluminiową by się za mocno nie spiekło.
Po ostudzeniu posypujemy obficie ksykitolem w pudrze lub oblewamy rozpuszczoną w kąpieli wodnej czekoladą.

Całość ciasta z podanych składników zawiera następujące wartości odżywcze:
1523 kalorie
27 gram tłuszczu
57 gram białka
255 gram węglowodanów






3 komentarze:

  1. Szukałam czegoś prostego z mąki teff i znalazłam tutaj, ciasto smakuje wszystkim, zdrowe i proste, idealne na drugie śniadanie do kawy. Tylko zamiast cukru dałam erytrytol i 10 daktyli, teraz piekę drugi raz i dadał 15 mam nadzieję że nie za dużo :) Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 10 daktyli, czyli dalej dała Pani cukier tylko w postaci owocowej.... 63g cukru na sto gram daktyli. Ale faktycznie musi wychodzić pyszne. Moim klientom polecam trochę mniej ale daktyle nadają się w pierwszej kolejności. Bawimy się też z owocami morwy i miechunką...

      Usuń
  2. Pierwszy raz słyszę o takim rodzaju mąki, a już trochę jej wykorzystywałam w moich daniach. Tym bardziej, że chętnie wykonuję różnego rodzaju przepisy od https://basiazsercem.pl/ gdzie właśnie jest zdecydowana większość mącznych dań.

    OdpowiedzUsuń